Szybki kontakt:

biuro@pipk.com.pl 22 230 22 73

UOKiK: Idea Bank ma oddać pieniądze ofiarom GetBack

Wróć na poprzednią stronę

Idea Bank stosował misselling, czyli oferował konsumentom obligacje GetBack w sposób niedostosowany do ich potrzeb – stwierdził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny. I w ogłoszonej w poniedziałek decyzji nakazał wypłacić poszkodowanym rekompensaty. Według banku, szacowana wartość rekompensat może wynieść 42 mln zł.

To finał postępowania, w ramach którego w sierpniu ubiegłego roku UOKiK wydał decyzję częściową, w której stwierdził, że Idea Bank stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – wprowadzając ich w błąd przy oferowaniu obligacji spółki GetBack. W poniedziałek UOKiK potwierdził kolejne zarzuty – wydał kolejną decyzję wobec Idea Banku, stwierdzając stosowanie tzw. missellingu.

Idea bank zapowiada odwołanie się od tej decyzji.

Obligacje przy barku zainteresowania inwestowaniem
– Idea Bank proponował swoim klientom produkty wysokiego ryzyka, które w żaden sposób nie odpowiadały ich potrzebom. Niedozwoloną praktykę misselingu potwierdził zebrany materiał dowodowy, w tym setki skarg konsumentów. Obligacje korporacyjne były oferowane nawet tym klientom, którzy nigdy nie mieli do czynienia z produktami inwestycyjnymi i nie byli nimi zainteresowani, a swoje oszczędności trzymali na lokatach bankowych. Działanie jest tym bardziej naganne, że poszkodowanymi są również osoby starsze – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd nie ma wątpliwości, że konsumentom nie powinny być oferowane obligacje korporacyjne GetBack przez Idea Bank. Świadczą o tym dowody zebrane podczas prowadzonego postępowania, w tym materiały zdobyte w trakcie kontroli. – Ze strony Idea Bank – który jako bank powinien być postrzegany jako instytucja zaufania publicznego –   zabrakło rzetelnego dopasowania oferowanego produktu do potrzeb klienta, w tym indywidualnego profilu ryzyka – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Banki będące podmiotami profesjonalnymi ponoszą szczególną odpowiedzialność za konsumentów, których środki finansowe stanowią fundament ich istnienia – działalność ta wymaga zachowania absolutnie najwyższych standardów etycznych – dodaje.

Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/prawo/afera-getback-uokik-nakazuje-oddac-pieniadze-poszkodowanym,497645.html